čtvrtek 22. listopadu 2007

Výchova po anglosasku

"Tahle dnešní generace"

Taky si někdy připadáte jak vaše zvědavé sousedky, které tak s obllibou pozorují vše za záclonou z okna nebo na lavičce krafají se svými vrstevnicemi, a v jednom kuse nadávají na tu dnešní nevychovanou mládež?

Já tu proměnu pozoruju už delší dobu, bohužel....nebo bohudík? To, že me rozčiluje lidská blbost a nevychovanost, není žádná novinka. Ale začínají mě taky irritovat nevychovaní spratci. Francouzskou výchovu dětí jsem neměla možnost poznat (ale z doslechu některých bývalých spolužaček, které se s dobrým ůmyslem vydaly starat o Francouzské miláčky, vím, že to rozhodně není "top"), zato anglosaskou výchovu mám od září doma přímo před očima.

Intelektuální rodina z vyšší střední vrstvy a malá když si postaví hlavu, tak s ní nikdo nehne. Chytrá devítiletá holčina je prostě občas náladová a chce jen koukat na televizi. A když není po jejím, tak sš vzteká. Moje rodina by namítla, že jim to někoho silně připomíná. Možná...každopádně většina mých českých vrstevníků musela doma pomáhat, uklízet(třeba i z donucení) svůj pokoj a věděla, jak se používá prachovka či vysavač.

Dívat se na televizi při snídani, po škole a při večeři mi nepřipadá zrovna ideální. Já nebyla jiná, taky bych před BH ( zkratka pro Beverly Hills, pro tímto kultovním:-)seriálem netknuté) proseděla celý odpoledne, proto jsem měla taky tv kvóty, a teď jsem za to ráda. Ale tady, autorita žádná. Odiplomovaný (mimo jiné i Oxfordem) tatínek jakoby se o výchovu své jediné nestaral, zavře se do pracovny a chce mít klid. Maminka učitelka(!)nakonec vždy ustoupí a začne dělat popcorn, protože podle její teorie je to z hladu...???

Možná jsem naivní a nechápu podstatu fungování moderní rodiny. Nebo je to kulturní rozdíl a potřeba, aby aspoň jeden z rodičů v pravou chvílí zakročil a nechal dítě vyvztekat místo toho,aby ho konejšil například dvdečkem Doba ledová, které mělo být původně pod stromeček, je prostě passé. Možná tady platí přísloví kdo nepoznal, nemůže soudit. Možná až budu sama mít takový "zlatý" dítě jako jsem byla já, tak upustím od svých předpotopních představ a taky poběžím dělat popcorn.

A možná taky ne...

3 komentáře:

Lucie řekl(a)...

Z toho co jsem ja vypozorovala z vychovy anglosaskych (no dobre, u me spis irskych) deti, tak bych rekla, ze je to kulturni rozdil...anebo jsme my Cesi jeste sto let za opicema a nezaznamenali jsme zmenu:)

Anonymní řekl(a)...

no jo, ja souhlasim castecne s luckou , ze je to kulturnim rozdilem, ale zaroven vim, ze az tolik ne...
jak nekteri vedi, mam doma 8letou sestru, ktera je teda hlavicka tvrda a svehlava a nekdy to jinak nez dvdckem ci necim podobnym nejde (pokud ovsem nechcete vytahnout pasek z kalhot a prask prask... coz se mimochodem v nasi rodine nevede)

martinibaby řekl(a)...

asi na každýho platí něco jinýho...já jsem třeba na zadek dostávala,ne často, až když už to našim přerůstalo přes hlavu. A kdo mě zná, tak ví, že snad žádný big následky to nemělo, maminka spíš říká, že čím jsem starší tím jsem hodnější:-)